Megírtam az első vizsgálat teljes kéziratát és
opponensi véleményezésre benyújtottam a Journal
of Evolutionary Biology nevű nemzetközi impakt faktoros folyóiratba. Ez a
vizsgálat a repülés költségeivel foglalkozik, és arra keresi a választ, hogy
milyen adaptációk segítik a madarakat abban, hogy a rendkívül költséges
hosszútávú vonulás közben sikeresen megtegyék a gyakran több ezer km-es
távolságot a költő és telelő területek között. Azt
találtam, hogy a szárnykarcsúság az egyik legfontosabb adaptáció a hosszútávú
vonulás költségeinek csökkentése érdekében. Emellett fontosnak mutatkozott a
szárnyterhelés is, amit a testsúly és a szárnyfelülete hányadosa ad meg. Magas érték
esetén egységnyi szárnyfelület nagyobb tömeget kell a levegőbe emeljen, ami
növeli a repülés energetikai költségeit a nagyobb mechanikai erő kifejtése és
gyorsabb repülési sebesség következtében. Ennek megfelelően azt találtam, hogy
a szárnyterhelés fokozatosan csökken a vonulási távolság növekedésével. Ismerve
a hosszútávú vonulás magas költségeit, azt feltételeztem, hogy a repülésben
fontos szerepet játszó szervek mérete nagyobb lesz a hosszútávú vonulóknál. Testsúlyhoz
viszonyított nagyobb mellizom méret nagyobb mechanikai erő kifejtését teheti
lehetővé, míg nagyobb relatív szívméret növelheti az aerob kapacitást. Ezekkel a
predikciókkal ellentétes eredményeket kaptam, ugyanis a relatív mellizom méret
nem függött össze, míg a relatív szívméret csökkent a vonulási távolsággal. Elfogadva
a magas szárnykarcsúságot és alacsony szárnyterhelést, mint a hosszútávú
vonulás energetikai költségeit csökkentő adaptációkat, ezeknél a fajoknál
feltehetően nem hat erős szelekciós nyomás a magas szervi teljesítményre, így
ezek az energetikailag költséges szövetek méretben csökkenhetnek. A vonulási
költségeket csökkentő adaptációk mellett elsőként teszteltem ezeknek a
jellegeknek a testtömeggel való skálázását. A skálázás null modellje a
geometriai hasonlóság, amely izometriát feltételez a testtömeg növekedésével. Ezt
az összefüggést egy hatványfüggvény adja meg Y = a×Mb, ahol
Y egy morfológiai jelleg, M a testtömeg, és a és b az Y és M
közötti kettes típusú regresszió koefficiense és meredeksége. Az eddigi skálázási
vizsgálatok azonban nem vették figyelembe a fajok közös őstől való leszármazásából
adódó hasonlóságát, ami ferdítheti a regressziós becsléseket. Elsőként végzetem
filogenetikai kettes típusú regressziót és azt találtam, hogy a
szárnyhegyesség, szárnyhossz és szárnyterhelés skálázási kitevője (azaz b) eltér a geometriai hasonlóság által
prediktált kitevő értékétől, azaz izometria helyett allometriát találtam valós
madarak esetén. Pozitív allometria (kitevő értéke nagyobb mint a prediktált
kitevő) volt mindhárom szárnyparaméter esetén. Ezek az eredmények összhangban
vannak a vonulási költségekhez való adaptációkkal, ugyanis testtömeggel
meredeken növekvő szárnyterhelés költségeit csökkentik a szintén növekvő szárnyhegyesség
és szárnyhossz értékek. Arra következtetek tehát, hogy a vonulási repülés
költségei olyan szelekciós erőt jelentenek, amelyek költségcsökkentő jellegek
evolúcióját hajtják. Ezzel a munkával egy régi evolúcióbiológiai kérdésre adtam
egy átfogó és általános választ.
Vágási CI, Pap PL, Vincze O, Osváth
G, Erritzøe J, Møller AP 2014. Avian morphology in scaling and
adaptation to migration. Journal of
Evolutionary Biology (bírálat alatt).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése